• בעיות שונות במיתרי הקול

    בעיות במיתרי הקול – מצרידות ועד גידול

    לכל אדם יש קול שונה והסיבה לכך היא במבנה השונה של מיתרי הקול בין מרבית האנשים. מיתרי הקול הם האחראים על הפקת הקול וכל פגיעה בהם משפיעה על גוון הקול ועלולה לגרום לתסמינים שונים שהעיקרי ביניהם הוא הצרידות.

    קיימים סוגים שונים של בעיות במיתרי הקול. פגיעה במיתרי הקול נגרמת לרוב על יד מחלות שונות כאשר השכיחה ביותר היא דלקת חריפה.

    דלקת שנגרמת מווירוס היא שכיחה למדי וברוב המקרים חולפת מעצמה ללא כל צורך בטיפול. הדלקת גורמת לאיבוד הקול באופן חלקי וברוב המקרים מלווה בכאבים.

    דלקת נוספת שפוגעת במיתרי הקול היא דלקת כרונית. הדלקת הכרונית נגרמת משימוש מוגזם במיתרי הקול, מתופעות של ריפלוקס(החזר ושטי של נוזל), ומחשיפה ממושכת לחומר מגרה. התסמינים של מחלה זו הם גירוי, ליחה, כחכוחים ושינוי בטיב וגוון הקול.

    מלבד דלקת כרונית, שימוש מוגזם או שימוש לא נכון במיתרי הקול עלול לגרום ליבלות, פוליפים, בצקות וציסטות על מיתרי הקול. כמו כן, השימוש הלא נכון במיתרי הקול עלול לגרום להפרעות בדיבור, לכאבים בזמן שמדברים ולשינוי בגוון הקול. בעיות אלו מוגדרות כנגעים שפירים אולם ישנם מקרים בהם תפקודם של מיתרי הקול נפגע בעקבות גידולים ממאירים.

    את הגידולים הממאירים אפשר לאתר בשלב מוקדם בו הם נחשבים עדיין כנגעים קדם ממאירים ואז נראים כמעין כתמים לבנים על גבי המיתרים.כתמים אלו מעידים על שינויים בהרכב הרקמה ובמידה שהם מופיעים, חובה לערוך בדיקות מקיפות ומעקבים מתמשכים, על ידי בדיקות חוזרות של המיתרים בעזרת סיב אופטי, כדי לוודא שאכן אין מדובר בגידול סרטני.

    גידולים סרטניים מופיעים על מיתרי הקול בעיקר בעקבות עישון אולם ישנן גם סיבות נוספות. התסמינים המעידים על חשד לגידול סרטני הנם צרידות ההולכת וגוברת עם הזמן שיכולה להוביל גם לכאבים עזים ולקשיים בדיבור, בבליעה ובנשימה.

    מיתרי הקול מושפעים מבעיות נירולוגיות כמו גם מעצם הגיל המבוגר יותר של המטופל, ועלולים להיפגע גם בעקבות קיומן של מחלות במערכת העצבים כמו למשל מחלת פרקינסון והפרעות דיס טוניות של שרירי המיתרים.

    פגיעה במיתרי הקול מלווה בתסמינים כמו צרידות שאינה חולפת עם הזמן, כאבים, תחושה של גוש בגרון והתעייפות הקול לאחר דיבור ממושך.עם קיומם של תסמינים אלו, מומלץ וכדאי לפנות לרופא אף אוזן גרון מומחה.

    האבחנה של רופא אף אוזן גרון מתבצעת על ידי סיב אופטי מחובר למצלמה המוחדרת לחלל הפה או לחלל האף כאשר האזור נמצא תחת הרדמה מקומית כדי למנוע אי נוחות. במידה ונדרש אבחון יותר מדויק הרופא יבצע בדיקה הנקראת וידאו-סטרובוסקופיה בעזרתה ניתן לאתר גידולים, נגעים והפרעות קלים ביותר של מיתרי הקול.

    דרכי הטיפול במחלות הפוגעות במיתרי הקול שונות ממחלה למחלה, כאשר בהרבה מן המקרים, שינויים בהרגלי הדיבור ותזונה נכונה יפתרו את הבעיה.ישנם מקרים שנדרשת התערבות של  קלינאי/ת תקשורת,מקרים אחרים ידרשו טיפול תרופתי והמקרים המסובכים יותר ידרשו התערבות כירורגית.

    הניתוחים הכירורגיים מבוצעים דרך חלל הפה על ידי טכנולוגיות מתקדמות ללא צורך בחתכים ואינם מותירים למטופלים צלקות. כמו כן, ההחלמה מניתוחים אלו קלה יחסית ומאפשרת למטופלים לחזור לשגרה מלאה, כשבוע לאחר הניתוח, ללא הפרעות מיותרות.

    השאר/י תגובה ←

השאר/י תגובה

Cancel reply

Photostream

Call Now Button