• האוזן – איבר השמיעה ושווי המשקל

    האוזן – האיבר שאחראי על השמיעה ועל שיווי המשקל שלנו

    איבר האוזן, מכיל בתוכו את איבר השמיעה ושווי המשקל. בנוי מאוזן החיצוני, האוזן-התיכונה והפנימית, ובתוכה עובר נתיב מנגנון השמיעה. מה שנראה אולי לרבים כמובן מאליו, אינו אלא, פלא הבריאה, שהרי כל תהליך השמיעה, מורכב בעצם משרשרת חלקיקים עדינה, המאפשרות לשמוע קולות וצלילים באמצעות האוזניים.

    תחילתו של התהליך, בקליטת גלי קול מבחוץ והעברתם לתעלת האוזן החיצון, עד כדי גרימת רעד בעור התוף המצוי ב"כניסה" של האוזן התיכונה. יותר פנימה, מצויות עצמות השמע המפעילות מנגנון עדין, בו עצם הפטיש בהמשך לרעד עור התוף, מרעיד את הסדן והלה יוצר רעד על הארכובה המצויה במרכז האוזן התיכונה.

    בהמשך מסעם של גלי הקול, מתרחש גל נוסף באוזן הפנימית,הודות לרעד שמגיעה מהארכובה שמצוי בתוך נוזל בקצה הקרומי של המבוך. כאן נגרמת תנועה בנוזל והיא אשר בהמשך מרעידה את איבר השמיעה ויוצרת תנועה, שגורמת לשינוי בתאי השיער ולצורך הפעלת עצב השמיעה.

    אזורים שונים בתוך שבלול האוזן, מופעלים על ידי צלילים שונים וכל המידע השמיעתי, מועבר למוח באמצעות חלק בגזע-המוח, שמעורב בניתוח כל המידע החושי של האדם  ובכלל זה כמובן גם השמיעה.

    התהליך המתואר כאן באופן ציורי למדי, מתרחש כל הזמן ובעוצמות שונות, בהתאם למרחק השמעת הצלילים מהאוזן ועל פי כושר השמיעה של האדם. צריך גם לקחת בחשבון שמדובר בתהליך המתרחש בתוך זמן קצר ביותר ואשר עלול להיתקל בקשיים ובמחסומים, בגלל בעיות שונות הקשורות לאוזן: החל מלכלוך המצטבר באוזן החיצונית, עבור בשעווה,היוצרת סוג של סתימה בתוך האוזן וכלה בפגיעה בחלק כזה או אחר של מנגנון השמע הפנימי, או כתוצאה מחדירה פנימה של זיהום, גופים זרים כלשהם או הצטברות של מים. כל המקרים האלה ניתנים כמובן לטיפול רפואי,במידה שהם מתגלים מוקדם ככל האפשר ואז אפשר גם למנוע סוג של טיפול חודרני.

    ראוי לזכור כי גם מערכת שיווי המשקל של האדם, מרכזה באוזניים ועל כן, מי שסובל לפתע מכאבי ראש, סחרחורות או נטייה לאבד את יציבותו, מוטב שימהר לבצע בדיקת אוזניים יסודית, לוודא שהמערכת השומרת על שווי משקלו, לא נפגעה.

    מבנה האוזן החיצונית ובעיקר האפרכסת שלה, מעידים על-פי הרפואה הסינית על מגוון רחב של פגיעות אחרות בגוף ובמקרים אחרים, גם על אופיו של בעל-האוזן.

    בכל מקרה כדאי ומומלץ לשמור על אוזניים נקיות וקשובות ובעיקר להימנע מהפסוק "אוזניים להם ולא ישמעו"…

    השאר/י תגובה ←

השאר/י תגובה

Cancel reply

Photostream

Call Now Button