• מומחה אף אוזן גרון לילדים

רפואת אף אוזן גרון עבור ילדים

האף, האוזן והגרון הם שלושה איברים חשובים היות שהם אחראים על התקשורת שלנו עם העולם החיצוני. כמו כן שלושה מחמשת החושים שלנו, באים לידי ביטוי דרך תקינותם של איברים אלו ובמידה שתפקודו התקין של אחד מהם נפגע, נפגעת גם איכות חיינו.

האף האוזן והגרון רגישים יותר בפני מחלות וזאת מתוך היות האף והפה איברי הנשימה ועל כן, הם חשופים לחיידקים ווירוסים רבים, במיוחד בחודשי החורף הקרים.

בניגוד לדעה הרווחת, הגוף לא נעשה חשוף למחלות בעקבות מזג אוויר קר ומחסור בשכבות לבוש אלא דווקא בגלל אזורים מחוממים, אשר נותרים ללא אוורור. בדרך זו, המחלות עוברות מאחד לשני, בקלות יתרה.

רוב המחלות האופייניות לחורף הן בעיקר מחלות הקשורות באיברי חישה אלו, כאשר השכיחות ביותר הינן צינון, גודש באף ודלקות. איברים אלו ומגוון המחלות התוקפות אותם, הינם בתחומי התעסקותו של רופא אף אוזן גרון ויש לפנות אליו להתייעצות, במקרה של בעיה או סיבוך.

רופאי אף אוזן גרון מתמחים במחלות המתפתחות בחלל האף ובמערכת הנשימה, כגון סינוסיטיס והינם גם אחראים על מבנה האף, מהבחינה האסתטית שלו לכן, כל בעיה שנובעת ממבנה פגום של האף, גם היא בתחום מומחיותם.

בנוסף הם מתמחים בבעיות של ירידה בשמיעה, דלקות אוזניים, בעיות של שיווי משקל וצפצופים באוזניים, הפרעות במערכת העצבים באזור הפנים והגולגולת ובעיות אסתטיות מולדות.

רופאי אף אוזן גרון גם מתמחים בבעיות הקשורות לגרון, כמו בעיות בתיבת הקול, מיתרי הקול, בעיות הגורמות לצרידות ולנחירות. הם מתעסקים בדרכי האוויר ובדרכי הבליעה כך שהגרון, איבר הדיבור וההזנה יוכל לתפקד במלוא כוחו.

רפואת אף אוזן גרון היא רפואה כירורגית ומומחיה מטפלים גם בראש ובצוואר. בעצם, מומחה לאף, אוזן, גרון, בשמו המלא יקרא, רופא אף, אוזן, גרון, ראש וצוואר. בראש ובצוואר ממוקמים מרכזי העצבים ולכן הינם איברים מאוד חיוניים. העצבים הללו מתפעלים את מערכת הנשימה, את יכולת הראייה ואת תנועות הפנים. מומחי אף אוזן גרון מטפלים בבעיות אשר נוצרות במערכת העצבים הקשורות לאיברים אלו, בגידולים שונים שעשויים להתפתח בהם ובפגמים שקיימים מיום הלידה.

רופאי אף אוזן גרון, גם מורשים לבצע ניתוחים קוסמטיים מתוקף תפקידם ויכולים גם לבצע שחזורים כירורגיים של עצמות ורקמות.

מעבר לתחומי ההתמחות העיקריים יש לרופאי אף אוזן גרון תתי התמחויות ואחת מהן היא רפואת אף, אוזן גרון לילדים. ישנן מחלות באיברים אלו שמתקיימות בילדים כמו למשל דלקות אוזניים. דלקות אוזניים אופייניות בעיקר אצל ילדים עד גיל שנתיים, כאשר השכיחה מכולן היא דלקת האוזן התיכונה.

דלקות אוזניים מלוות בדרך כלל בחום, חוסר תאבון וכמובן, כאבים חזקים באזור האוזן. הכאבים בדרך כלל מפריעים למהלך השינה בלילה, ופעוטות הסובלים מדלקות אוזניים, ירבו להתעורר בבכי. דלקות אוזניים ברוב המקרים עוברות לאחר כמה ימים, ללא צורך בטיפול אנטיביוטי אולם מומלץ לתת לילדיכם אקמול או משכך כאבים אחר להקל על כאבו. במידה והדלקת לא חולפת מעצמה יש להיוועץ שוב ברופא אף, אוזן גרון, להמשך טיפול.

אחת ההפרעות הנפוצות ברפואת אף אוזן גרון היא הפרעת קול וצרידות. הקול נוצר מאוויר שזורם מהריאות ופוגע במיתרי הקול. המיתרים יוצרים התנגדות ונמתחים והאוויר שפוגע בהם, גורם להם לרטוט. כתוצאה מהרטט נוצר הקול. במקרים מסוימים ישנן הפרעות הגורמות לשינוי באיכויות הקול ואז תופיע הצרידות.

שינויים בטיב הקול יכולים להיגרם מגידולים שפירים או ממאירים, מריפלוקס- חומצות קיבה שעולות מהקיבה דרך הוושט ויוצרות בצקות על מיתרי הקול ומשימוש לא נכון במיתרי הקול.

כדי לאבחן את הבעיה ישנן שתי בדיקות האחת על ידי סיב אופטי גמיש והשנייה על ידי סיב אופטי קשיח. המכשיר מוחדר דרך האף לאחר הרדמה מקומית ומאפשר לרופא אף אוזן גרון, לקבל תמונת מצב מדויקת של מקור הבעיה ועל ידי כך, להציע את הטיפול הנדרש.

במקרה של גידול, יהיה צורך בניתוח כירורגי לשם הוצאתו ובמידה והאבחנה היא בצקת, הטיפול הנדרש הוא תרופתי. במצבים בהם הצרידות נגרמה משימוש לא נכון במיתרי הקול, הטיפול יעשה על ידי קלינאי/ת תקשורת.

בעיה נוספת בתחום האף אוזן גרון, שמוכרת בעיקר אצל ילדים היא דום נשימה חסימתי. דום נשימה חסימתי הינו הפסקת הנשימה בזמן השינה לכמה שניות. תופעה זו מתרחשת בעיקר בגלל חסימה בדרכי הנשימה. חסימת הנשימה נגרמת בעיקר בגלל שקדים מוגדלים או בלוטות עם דלקת המפריעות לנשימה.

בדרך כלל כמתרחש דום נשימה אצל ילדים אנו נראה את בית החזה עולה וירד אך בפועל האוויר לא נכנס לריאות. הפרעה זו עלולה לגרום לשינה חסרת שקט מלווה בנשימות כבדות ורועשות במהלך הלילה, לישנוניות במהלך היום או להיפך להיפראקטיביות, שמקורה בחוסר שינה.

דום נשימה חסימתי עלול לגרום גם לירידה של חמצן בדם ועל ידי כך לגרום לנזק בתפקודי הלב והריאות. לכן, במידה וילדיכם נוחר או נושם בכבדות בזמן השינה, ודפוסי השינה שלו לא טובים, מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה, ולבצע בדיקה לזיהוי הבעיה. ברוב המקרים הטיפול יעשה על ידי ניתוח.

ישנם ילדים שסובלים מדלקות גרון חוזרות ונשנות כמו גם ילדים שסובלים מדום נשימתי ולהם, ניתוח שקדים, יכול להוות פתרון אולטימטיבי.

ניתוח שקדים יתבצע במידה והשקדים מוגדלים ועקב כך נוצרת בעיה בנשימה, אם בזמן ערות ואם בזמן שינה. הניתוח מתבצע כשהמטופל שרוי בהרדמה כללית, ובמהלכו כורתים את השקדים שממוקמים באזור האחורי בלוע. הניתוח מצריך אשפוז של לילה בבית החולים ואחריו ישנה תקופת החלמה של בערך כשבועיים, שלושה. בתחילה לא יתאפר לילדיכם לאכול אוכל מוצק והגרון יכאב אבל לאט, לאט, המצב ישתפר והוא יחזור לתפקוד מלא.

מומחי אף אוזן גרון מטפלים בילדים, שלקו באחת מן המחלות באיברים הללו אולם גם מטפלים בהפרעות התפתחותיות, שקיומן, משפיע על תפקודם המלא והתקין של איברים חשובים אלו. במידה ויש בעיה שקשורה במערכת האף, האוזן והגרון מומלץ להיוועץ ברופא אא"ג למטרת אבחון, וטיפול בבעיה.