על תופעת ההצטננות ומחלת השפעת

תקופת החורף מאופיינת עם מחלות נגיפיות וויראליות רבות, אשר בין הנפוצות ביניהן נמצא את ההצטננות, השפעת ומחלות דרכי הנשימה. ברבים מן המקרים, הקשר בין מחלות אלו הוא קשר של סיבה ומסובב וכתוצאה מסיבוכים שונים, הן משפיעות אחת על השנייה.

מהו ההבדל אם כן בין הצטננות לשפעת ואיך תדעו שהצטננות שלכם היא לא השפעת במלוא תפארתה?

הצטננות נגרמת על ידי נגיפים ומועברת אלינו דרך האוויר, בדרך כלל, בעזרתם של עיטושים או שיעולים. התסמינים של הצטננות הם נזלת, גודש באף, ירידה בתאבון, כאב באזור הלוע, פגיעה בחוש הטעם והריח, שיעול ובמקרים מסוימים, יופיע גם חום.

ההצטננות חולפת מעצמה, כיאה לווירוס, בתקופה הנעה בין שלושה ימים עד לשבוע וברוב המקרים, אין אף צורך בטיפול. אולם על מנת להקל על גופנו בימי המחלה, ניתן לקחת תרופות להורדת החום, תכשירים שעוזרים להפחית את הגודש באף ומקלים על הנשימה ומשככי כאבים. את התרופות הללו ניתן לרכוש ללא מרשם רופא בבתי המרקחת השונים.

במקרים של הצטננות ניתן לטפל גם בדרכים טבעיות כמו אמבטיות פושרות להורדת החום, שתיית תה ומרק חם, שתייה מרובה של מים ולקיחת תוספי תזונה.

בדומה להצטננות, גם מחלת השפעת הינה בעלת תסמינים כגון נזלת, שיעול וכאבי גרון אולם בניגוד להצטננות, תסמיניה הרבה יותר חמורים. בנוסף לסממנים שציינו לעיל, השפעת גם מאופיינת בחום מאוד גבוה, כאבים בשרירים ובגוף, עייפות מוגברת, צמרמורות, חולשה כללית, כאבי ראש ובמקרים רבים תאופיין השפעת אף בשלשולים ובהקאות.

השפעת נגרמת על ידי נגיף האינפלואנצה והיא עוברת לגופנו דרך האוויר. בשונה מהצטננות קלה, השפעת היא מחלה חמורה לה זנים רבים, אשר עם השנים, הפכו ליותר ויותר עמידים. מפגש של גופנו עם אחד מהזנים החמורים, עלולה לגרום לסיבוכים ואף ישנם מקרים, בהם מחלת השפעת עלולה לגרום לסכנת חיים ולמוות.

בדומה להצטננות, התרופות שנועדו להקל על התסמינים של השפעת, אלו הן תרופות להורדת חום ומשככי כאבים, כמו גם תרופות להקלה על הגודש שחוסם את דרכי האוויר. בזמן שנגיף השפעת שוהה בגופנו, אנו נחוש כמושבתים ולא נוכל להמשיך את שגרת חיינו, כאשר זמן ההחלמה נע בין שבוע לשבועיים שלמים. הטיפול בשפעת הוא טיפול תרופתי ובזמן המחלה, לא מומלץ לחזור לבצע פעילות יומיומית שגרתית, אלא לנוח ולתת לגוף להחלים.

מחלות החורף הן ללא ספק טורדניות ומעיקות על שגרת החיים וכדי להימנע מהן, מומלץ לנקוט באורח חיים בריא. שמירה על תזונה נכונה, פעילות גופנית, שתייה מרובה, שימוש בתוספי תזונה ושמירה על הגיינה, הן דרכים להפחתת התחלואה והקטנת מקרי ההידבקות.