על הצטננות והטיפול בה

file_65נזלת, שיעול, כאב גרון וחום גבוה מהרגיל – כל אלו מאפיינים את התופעה הפוקדת רבים מאיתנו בעיקר בחודשי החורף הקרים – תופעת ההצטננות. ההצטננות הינה המחלה הזיהומית הנפוצה ביותר בעולם המערבי והיא נובעת במרבית המקרים מוירוסים אשר תוקפים את מערכת הנשימה.

המחלה נפוצה במיוחד בקרב ילדים, אשר עלולים להידבק בה 6 עד 10 פעמים בשנה, אך היא קיימת ומורגשת היטב גם בקרב מבוגרים החולים בה בממוצע בין 2 ל-4 פעמים מדי שנה. קיימים מעל 200 וירוסים שונים הגורמים לתופעה, ורופאים מעידים כי מערכת החיסון של אדם ממוצע מתקשה לפתח נוגדנים טבעיים כנגד אותם הווירוסים.

ההבנה כי כל אדם יחלה במוקדם או במאוחר בהצטננות, מובילים את כולם לחפש פתרונות למניעת ההידבקות וכן לריפוי המחלה, אמנם לרפואה המודרנית אין יכולת חד משמעית לטיפול בתופעה והטיפולים המוצעים כיום מקלים על ההתמודדות עם התסמינים בלבד ולא מרפאים את ההצטננות באופן מיידי. קיימות מספר דרכים להקלה בתסמיני ההצטננות, בהם גם תרופות קונבנציונליות וגם תרופות עממיות ("תרופות סבתא"), אולם הדרך החשובה ביותר למניעת ההידבקות טמונה בחיזוק הגוף והמערכת החיסונית בדרכים טבעיות ופשוטות למדי.

דרך אחת שבה ניתן לחזק את המערכת החיסונית הינה הפחתת רמת הסוכר בדם. מחקרים שונים מצביעים על ירידה של כ-50% ביעילותם של הנויטרופילים, המהווים את מרבית התאים הלבנים בגוף, כתוצאה מצריכת סוכרים בכמויות גדולות. צמצום של מאכלים מסוכרים לרבות עוגות, שוקולדים, ממתקים ומשקאות המכילים כמויות גבוהות של סוכר, עשוי לשפר משמעותית את יכולתו של הגוף להימנע מהידבקות במחלות שונות. חשוב לציין כי גם אלכוהול מדכא את פעילותם של התאים הלבנים ולכן חשוב לצמצם בשתיית האלכוהול, בעיקר בחורף.

ויטמינים שונים, ובעיקר ויטמין C, תורמים לחיזוק המערכת החיסונית ולשמירה על גוף בריא ויעיל. פירות וירקות ובהם פירות הדר, תפוחים, מלון ובננה, מעניקים לגוף את התצרוכת הבסיסית המומלצת. ניתן גם להשתמש בטבליות המכילות ויטמין Cאו בסוכריות מציצה.

דגנים מלאים, ביצים, שקדים ובשר יספקו לגוף גם את ויטמין B6, שממלא תפקיד חשוב מאין כמוהו בתפקוד המערכת החיסונית בגוף האדם. הבשר והביצים יספקו לגופכם גם אבץ התורם באופן ישיר לשמירה על תאי הדם הלבנים, הפועלים להגנה על הגוף מפני מחלות וזיהומים.

שמירה על היגיינה היא הגורם המרכזי המסייע במניעת התפשטותן של מחלות זיהומיות. בעיקר בעונת החורף, קיימת חשיבות רבה לרחיצת הידיים עם סבון בתדירות גבוהה ככל האפשר. כדי להבטיח חיטוי נכון של הידיים ניתן להשתמש גם במטליות המכילות אלכוהול ובנוזל ייעודי לחיטוי הידיים.

נוזלים מסייעים גם הם בשמירה על גוף בריא ובחיזוק המערכת החיסונית. בעוד שצריכה של מים תתרום לחיוניותו של הגוף, לחוסנו וכן לתחושת השובע והערנות, תה צמחים ומיצים המבוססים על פירות וירקות יעניקו לכם את הויטמינים החיוניים לגופכם וכן אבני ייסוד חשובים בשמירה על המערכת הגופנית.

האבץ שבגופנו הינו גורם חשוב הפועל למניעת ההדבקה בהצטננות ולצמצום משך ההחלמה ממנה. אבץ ניתן לצרוך ממאכלים כגון: ביצים, דגנים מלאים, טופו ופקאן.

מלבד המאכלים המקובלים, תרופות "סבתא" רבות יסייעו גם הן בשמירה על בריאות הגוף. מרק עוף המכיל ירקות רבים, מעניק לגוף את הנוזלים, החלבונים והוויטמינים החיוניים לחוסנו. הירקות הרכים והחמים, הפוכים, הודות למרק לקלים לעיכול, ויאפשרו לגוף לרכז את כלל המאמצים בהחלמה.

תרופת "סבתא" פופולרית להצטננות הינה עלי ג'ינג'ר, אותם מומלץ לחתוך לפרוסות קטנות וללעוס. את הג'ינג'ר ניתן גם להכניס לתוך תה בשילוב עם צמחים נוספים כגון נענע, לימונית ולואיזה. שיטה עממית נוספת להחלה מהצטננות הינה קיצוץ של בצל חי והנחתו ליד החולה. האדים של הבצל, כך אומרים, יסייעו בייבוש הליחה ויקלו על ההצטננות.