בעיות שמיעה וליקוי שמיעה בקרב תינוקות

חוש השמיעה הוא מהחושים הראשונים המתפתחים אצל תינוקות,כאשר למעשה תינוקות שומעים כבר ברחם אימם,בהיותם נולדים עם יכולת שמיעה כשל אדם בוגר.עובדה זו מסייעת לנו בבואנו לבדוק ליקויי שמיעה, ומאפשרת לנו לאתר ליקויים כבר בשלבים מוקדמים מאוד, כמעט מרגע הלידה ולנסות לתת פתרון לליקוי כבר מינקות. החל מינואר 2010 חובה לבצע סינון מצב השמיעה לכל ילוד כבר בבית החולים, לפני שחרורו. הבדיקה מתבצעת כ- 24 שעות לאחר הלידה, ובמידה והתינוק נכשל פעמיים בבדיקת הסינון,הוא מופנה להמשך מעקב במכון שמיעה.

השמיעה חיונית עבור התינוק להתפתחות תקינה של שפה ודיבור וכן להתפתחות רגשית וחברתית טובה. לכן, המגמה כיום היא לאתר כמה שיותר מוקדם את הליקוי ולטפל בו כבר מגיל צעיר מאוד, הן מבחינה רפואית והן מבחינת ליווי חינוכי מתאים.

ישנם כמה סימנים היכולים להעיד על פגיעה בשמיעה אצל תינוקות וילדים צעירים: – התינוק לא נבהל מרעשים חזקים, השפה לא מתפתחת באופן תקין בהתאם למצופה מגילו, הילד צריך לראות את פני הדובר על מנת להבין אותו, עצבנות, קושי להתרכז ועוד. אך הדבר החשוב ביותר הוא תחושת הבטן של ההורים. על כל חשש מומלץ לפנות לייעוץ ולבדיקת מומחה.

תהליך האבחון כולל באופן עקרוני שני סוגי מבדקים – בדיקות פיזיולוגיות ובדיקות התנהגותיות. אם במהלך הבדיקות מתגלה שאכן קיים ליקוי כלשהו בשמיעה, מופנה התינוק להמשך אבחון אודיולוגי מעמיק יותר.קיימים שני סוגי ליקויי שמיעה:הולכתי ועצבי.הליקוי ההולכתי נוצר עקב פגם בהעברת גלי הקול דרך עור התוף(עקב דלקות נוזלים) ו/ או פגם בעצמות השמיעה.הליקוי העצבי הוא תורשתי.

הטיפול הרפואי יכול לכלול כמה אופציות, בהתאם לסוג הבעיה.בליקוי שמיעה הולכתי, לעיתים ניתוח כפתורים יכול לפתור את הבעיה כליל, ולאחר מכן יש צורך רק במעקב כדי לוודא שהבעיה לא חוזרת. במקרה של ליקוי שמיעה עצבי,יש צורך בהתאמת מכשיר שמיעה. כיום ניתן להתאים מכשירי שמיעה כבר מגיל שלושה חודשים. לעיתים הליקוי הוא כזה שהתינוק מופנה להמשך מעקב בלבד, על מנת לוודא שאין החמרה בליקוי ושהתפתחות הילד תקינה.
בשנים האחרונות ישנה אופציה חדשנית נוספת, ניתוח הקרוי שתל קוכילארי. במהלך ניתוח זה מוחדרת לעצם הגולגולת באזור האוזן, דיסקית ממנה יוצאות צינוריות המתחברות היישר לאיבר השמיעה עצמו-השבלול, ולאחר מכן מותאם לתינוק מכשיר שמטרתו לקלוט את גלי הקול ולהפוך אותם לאותות חשמליים. בעבר נותחו בניתוח מן הסוג הזה רק ילדים מגיל חמש ומעלה, אך כיום המגמה היא לנתח עוד לפני גיל שנה. ניתוח זה נמצא בסל הבריאות, וילדים זכאים באופן אוטומטי לניתוח בשתי האוזניים (בניגוד למבוגרים).

    שם (חובה)

    טלפון (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    שאלה/בעיה/בקשה שלך:

    הקלידו את הקוד המוצג captcha

  • התמחות ד”ר אלימלך דויטש

    • ניתוחים אנדוסקופיים של האף והסינוסים (ניתוחי סינוסים)
    • ייעוץ לפני ניתוח להרמת סינוסים
    • טיפול בהפרעת נשימה דרך האף
    • טיפול בדום נשימה בשינה ונחירות
    • טיפול בהפרעות קול
  • Call Now Button