• מערכת הבליעה – פה, לוע וושט

    מערכת הבליעה – פה, לוע וושט

    רבים מכירים את האמירה בדבר "שמא יקדים קנה לוושט" והיא מיוחסת בדרך כלל לרעיון, לפיו מוטב לשתוק בזמן האכילה, פן תתרחש אותה תקלה חמורה המתוארת בפתגם הזה. הסיבה לכך נעוצה כמובן במנגנון הפלאי של מערכת הבליעה, שתכליתה בעצם להעביר מזון מהפה לוושט.

    אלא שתאור פשטני זה, אינו לוקח בחשבון מערכת מסועפת ועדינה של פעולות, המתרחשות בגוף האדם, כחלק בלתי נפרד מפלא הבריאה ובראש ובראשונה העובדה לפיה, מיד עם הכנסת מזון לפה ותחילת תהליך הבליעה, הגרון "פשוט" עולה כלפי מעלה, מול מכסה הגרון, במטרה לחסום את קנה הנשימה ולמנוע חדירת המזון לתוכו. כישלון של פעולה זאת, עלול חלילה, להסתיים בחנק ומכאן גם האזהרה בדבר "שמא יקדים קנה לוושט"…

    בתהליך הבליעה, שהוא רפלקס, נהוג להבחין בשלושה שלבים: הראשון, הפה, המעביר את המזון ללוע, מבצע את השלב הראשון של הפעלת המנגנון האמור.

    השני, הלוע, בו מתרחש שלב בלתי רצוני, שנמשך 1-2 שניות, כאשר החיך ושריר מצר הלוע העליון, סוגרים את החלק הנקרא "לוע-אפי" ובאותה העת, עולה הגרון לסגור את קנה הנשימה. בשלב הבא, מתכווצים שרירי הלוע והסוגר-הושטי העליון, נרפה ונמתח, כאילו היתה רצועת גומי גמישה והודות לכך, מתאפשרת כניסת המזון לוושט.

    המנגנון הזה פועל, הודות לעליית הלחץ בתוך הלוע ומירידה בלחץ של הסוגר-הוושטי העליון ובדיוק בשלב זה, גם נעצרת הנשימה וגם נמנעת עליית חומצה מתוך הקיבה.

    השלב השלישי והאחרון, גם הוא פעולה לא רצונית, מתחיל מיד אחרי מעבר המזון את הסוגר-הושטי העליון, כאשר הנשימה מתחדשת שוב והמזון נדחף פנימה, הודות ללחץ המופעל על-ידי כיווץ שרירי הוושט. כאן מתרחשת עוד פעולה חשובה, כאשר הסוגר- הושטי התחתון נותר סגור, עד שמגיע אליו המזון ורק אז הוא נפתח ומאפשר למזון להמשיך בדרכו פנימה.

    תיאור זה של המתרחש במערכת הבליעה, מאפשר אולי הבנה בסיסית של אופן פעולתו, אבל עשוי גם להסביר את החשיבות הגדולה אשר טמונה בלעיסת מזון איטית ומדודה ולא בבליעה בולמוסי, בעיקר משום שהמערכת העדינה הזאת, זקוקה גם ל"זמן-עיכול" וגם לכמויות קטנות של מזון, להתמודד איתן בהצלחה, בדרכן לקיבה.

    מעבר לכך, אפשר גם להבין את מקורן של חומצות הקיבה העולות כלפי מעלה, בדרך ההפוכה לנתיבי המזון ואשר גורמות לתחושה המוכרת כ"צרבת". הודות למבנה המיוחד של מערכת הבליעה, מומלץ גם להימנע משתייה של נוזלים בעת אכילת מזון מוצק, שהרי המפגש ביניהם, מעמיס על כל מרכיבי הלוע ושותפיו במערכת, עומס מיותר, שאינו מטיב עם האדם ועלול להתבטא מאוחר יותר, בתחושות לא נעימות, במקרה הטוב ובמצוקה כואבת במערכת הבליעה, במקרה הפחות טוב.

    השאר/י תגובה ←

השאר/י תגובה

Cancel reply

Photostream

Call Now Button