בליעת גופים זרים ע''י ילדים קטנים - מניעה וטיפול

בתור הורים אנו רוצים לתת את הטוב ביותר לילדינו כדי שיהיו בריאים ומאושרים, אך לפעמים, רגע אחד של חוסר תשומת לב, רגע אחד קטן, עלול להוביל לאסון. ברוב הבתים, ילדים קטנים חולקים את אותו הבית עם אחים גדולים, להם משחקים של גדולים אשר עשויים להכיל חלקים קטנים כמו למשל לגו, חרוזים או גולות. יחד עם זאת, הבית הוא מקום דינמי ובנוסף לבילוי עם הילדים, אנו מתעסקים במטלות היום יום ולא תמיד שמים לב לקטנטנים שמתרוצצים להם בבית ומוצאים על הרצפה כל מיני מציאות כמו מטבע שנפל מהכיס, סוללה של השלט, סיכת ביטחון, מגנט של המקרר ועוד.

ילדים קטנים הם יצורים סקרנים מאוד והם אוהבים לחקור את העולם בכל רגע נתון . אולם לרוב, המחקר נעשה על ידי הכנסת חפצים לחלל הפה. בהמון מקרים לא נגרם מכך נזק אולם ישנם מצבים, בהם הפעוטות נגישים לחפצים, שלא מותאמים לגילם ואז קיים חשש שהחפץ יתקע בוושט או בקיבה או לסירוגין יפצע את האיברים הללו, במידה ומדובר בחפץ חד.

כאשר תינוק בולע חפץ זר, גופו מגלה סימני מצוקה כגון הקאות מרובות, שיעול חזק, כאבים וקושי בבליעה. בנוסף, ילד שבלע גוף זר עלול להיחנק מה שיגרום לו להשתעל, ללפות את גרונו ולהכחיל במידה ניכרת.

מצוקה של אחד מילדינו מפעילה את הפחדים והחששות הכי גדולים שלנו והם שמשהו נורא יקרה לילדינו. לעיתים, הפחד הזה מונע מאתנו ההורים, להגיב באופן שיציל את ילדינו. היות וברוב המקרים ההורה הוא זה שנמצא ליד הילד בזמן המקרה והוא נותן את המענה הראשוני, חשוב שיהיה בידו המידע הנדרש, כדי לתת עזרה ראשונה מידית ומהירה  ובכך למנוע מצבים, של חוסר יכולת תפקוד תחת לחץ, חוסר ידיעה וכדומה.

אז מה עושים במקרה של בליעת חפץ זר?

אם הילד משתעל, חשוב לעודד אותו להמשיך להשתעל מכיוון שבגילאים הצעירים, לגוף ישנו מנגנון טבעי שנועד בעזרתה של השתעלות מוגברת, לפלוט את החפץ החוצה. במידה והילד אינו משתעל, השכיבו אותו על הברך שלכם, כשהראש שלו פונה כלפי מטה וגובהו נמוך מגובה החזה וטפחו על חלקו העליון של גבו, הטפיחה עוזרת לחפץ לצאת החוצה. חשוב לשים לב, שהחפץ שיצא, לא יישאר בחלל הפה.

במקרה ומדובר בתינוק, הפעולה היא אותה פעולה, אולם, במקום לשים אותו על הברך, יש להפוך אותו על זרועכם כשראשו פונה ומוטה כלפי מטה ולטפוח על האזור שבין השכמות בעדינות.

במידה והעזרה הראשונה לא צלחה והילד ממשיך להיחנק ולהכחיל יש להחישו לבית חולים באופן מידי, תוך כדי ביצוע הנשמה.

כדי למנוע מצבים כאלו, יש לנקוט במשנה זהירות. אחים גדולים מאוד מעניינים את האחים הקטנים והם משמשים תעסוקה ארוכת טווח לפעוטות צמאי תשומת הלב. אולם, חשוב מאוד לא להקל ראש ולהימנע ממצבים בהם ילדיכם הקטנים, לא נמצאים תחת עיניכם המשגיחות.

בנוסף, יש להרחיק מילדים עד גיל שלוש צעצועים המכילים חלקים קטנים ולאפשר להם לשחק רק בצעצועים המותאמים לגילם. העולם מלא בהפתעות, חלקן טובות וחלקן טובות קצת פחות ולכן חשוב תמיד להיות עם יד על הדופק כי ישנם מצבים הרי גורל, שניתן למנוע מראש.

להלן מספר דוגמאות של בליעת חפצים על ידי ילדים.

בליעה של מטבע:

המטבע שנבלע:

המטבע בוושט:

לאחר הוצאת המטבע:

בליעה של סיכת וילון-אמבטיה:

הסיכה בוושת:

לאחר הוצאת הסיכה:

    שם (חובה)

    טלפון (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    שאלה/בעיה/בקשה שלך:

    הקלידו את הקוד המוצג captcha

  • התמחות ד”ר אלימלך דויטש

    • ניתוחים אנדוסקופיים של האף והסינוסים (ניתוחי סינוסים)
    • ייעוץ לפני ניתוח להרמת סינוסים
    • טיפול בהפרעת נשימה דרך האף
    • טיפול בדום נשימה בשינה ונחירות
    • טיפול בהפרעות קול
  • Call Now Button