ניתוח בסיס הגולגולת בראש

בסיס הגולגולת הינו אזור הנמצא מתחת למוח ובקרבת גזע המוח, בו ממוקמים כלי דם ראשיים והעצבים הקרניאלים. בסיס הגולגולת כולל שלושה חלקים, קדמי, אמצעי ואחורי אשר כל אחד מהחלקים, אחראי על אזורים שונים של הגוף. הבנת האנטומיה של המוח, אפשרה לרפואה בתחום, להתפתח רבות בעשרים שנה האחרונות.

בגלל מיקומו האסטרטגי, בסיס הגולגולת הינו מקום שקשה לנתח בו והסיכון בביצוע ניתוח באזור הינו רב. אולם בשנים האחרונות, חלה התפתחות בתחום ולכל אזור במוח ישנה דרך ניתוח שונה המאפשרת גישה ספציפית אליו. בנוסף, חלה התקדמות גם בבדיקות ההדמיה, בעזרתן ניתן לראות את מיקומו של הגידול בפרוטרוט ולתכנן את מהלך הניתוח. עובדה זו הביאה לשיפור בביצועיהם של המנתחים ונותנת מענה יותר טוב למטופלים.

ישנן מספר סיבות לניתוח בבסיס הגולגולת כאשר השכיחה מבניהן, היא גידולים הנקראים מנינגיומות. מנינגיומה הוא גידול שמופיע בקרום המוח, כמו גם בחוט השדרה. גידול מסוג זה הוא בדרך כלל שפיר מלבד מקרים בודדים, בהם הוא ממאיר.

ההשפעה של גידול מסוג זה על אורח חייו של המטופל, תלויה במקום הימצאו במוח. באופן כללי, מנינגיומה עלולה להשפיע על חוש השמיעה, הראיה, חוש הריח והטעם על שיווי המשקל. כמו כן קיומה עלול להוביל לכאבים עזים, באזור הראש או הפנים.

גידול שכיח נוסף הינו אקוסטיק נוירינומה, גם הוא גידול שפיר. גידול מסוג זה בעל צמיחה איטית אולם הוא יכול להגיע לממדים גדולים. התסמינים לקיומו של גידול מסוג זה הם כאבי ראש, בחילות, הקאות, הפרעות בבליעה והפרעות תחושה בפנים.

כאשר הגידול קטן ואין סממנים לקיומו, יבוצע אחריו מעקב רפואי ולעיתים גם המטופל יעבור הקרנות. במקרים בהם הגידול גדול וממוקם במקום אותו ניתן לנתח, הטיפול בה יהיה על ידי ניתוח. בעזרת ניתוח ניתן להעלים את התסמינים.

הניתוח להסרת גידול בחלק זה של הראש הינו ניתוח מורכב, במהלכו, נדרשת הסרת חלקים מהגולגולת כדי להגיע לבסיס הגולגולת, מבלי לפגוע, במוח עצמו.

אל הניתוח על המטופל להגיע לאחר צום של שמונה שעות. הניתוח מצריך אשפוז בבית החולים לתקופה של מספר ימים. ברוב המקרים, הניתוח מבוצע בהרדמה כללית כאשר הגישה לאזור הניתוח תלויה במקום הימצאו של הגידול. ישנם ניתוחים אשר הגישה אל הגידול מתבצעת דרך האף ובאחרים, דרך עצמות הרקה. במקרים מסוימים, ניתן להגיע אל אזור הניתוח על ידי אנדוסקופ, מכשיר דמוי צינור אשר בקצהו מצלמה. בדרך זו לא נעשה חתך והכניסה אל האזור הנגוע, נעשית דרך חלל האף והסינוסים או דרך חורים בגולגולת.

לאחר שמגיעים אל אזור הניתוח בשיטה זו או אחרת, הגידול יוסר. ישנם מקרים, בהם לא ניתן להסיר את כל הגידול, בעקבות קרבתו אל אזורים חיוניים כמו כלי דם או עצבים. במקרים מסוג זה, יוסר רק חלק מהגידול והמשך הטיפול בחלק שנותר, יהיה על ידי הקרנות.

לניתוח להסרת גידולים בבסיס הגולגולת ישנם סיבוכים כמו חשש לזיהום, דליפת נוזל המוח, דימום מוחי, אוטם מוחי, דלקת ריאות וחזרתו של הגידול.

תופעה שכיחה נוספת בבסיס הגולגולת היא לחץ של כלי דם על עצבים קרדיאליים. תופעה זו נקראת טריגמינל נוירלגיה ומאופיינת בהתקפים חזקים של כאב ראש, הנמשכים למספר שניות כל פעם.

ישנן שלוש דרכים לטפל בבעיה, טיפול תרופתי, טיפול פולשני וטיפול ניתוחי.

כדי להימנע מהסיבוכים עד כמה שאפשר, הניתוחים מבוצעים על ידי צוות של רופאים מומחים כמו נוירוכירורגיים, מנתחי אף-אוזן-גרון, פלסטיקאים ומרדימים. בדרך זו ניתן פתרון יותר טוב, לאלו הסובלים מגידול בבסיס הגולגולת ויחד להוביל, לאחוזי הצלחה טובים של הניתוח.

    שם (חובה)

    טלפון (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    שאלה/בעיה/בקשה שלך:

    הקלידו את הקוד המוצג captcha

  • התמחות ד”ר אלימלך דויטש

    • ניתוחים אנדוסקופיים של האף והסינוסים (ניתוחי סינוסים)
    • ייעוץ לפני ניתוח להרמת סינוסים
    • טיפול בהפרעת נשימה דרך האף
    • טיפול בדום נשימה בשינה ונחירות
    • טיפול בהפרעות קול
  • Call Now Button