ניתוח סינוסים

כירורגיה האנדוסקופית התפקודית של מערות האף (FESS)

כ- 20% מהאוכלוסייה הבוגרת בארץ סובלת מדלקות של מערות האף – סינוסיטיס, בדרגות שונות. זהו תהליך דלקתי חריף או כרוני שנגרם עקב חסימה של מערות האף כתוצאה מפגם במבנה או עקב ממצאים שחוסמים את פתחי הסינוסים.

הסינוסים הם חללים זעירים הנפתחים לתוך האף באמצעות מעברי ניקוז צרים ביותר והם מצופים בקרום רירי ריסני דק שיש בו בלוטות המפרישות ריר.

יש לציין שהרירית הריסנית מפנה כל הזמן את הפסולת לכיוון האף, מכאן שבמידה וישנה חסימה בפתחים אלו (במעברים) הפסולת מתחילה להצטבר ונגרמת הפרעה לחמצון החללים, ההפרשה הופכת למוגלתית, שגורמת ללחץ על הדפנות ומכאן הכאבים.

האזור שאליו מתרכזים נתיבי הניקוז נקרא: היחידה האוסטיומאטלית.

אפשר לדמות את המצב למספר נתיבים שמתנקזים לתוך צומת מרכזית כאשר חסימה תגרום לתופעות חמורות בנתיבים עצמם וגם בתוך הצומת.

file_3

הטיפול ההתחלתי במחלות סינוסים הוא בד"כ תרופתי הכולל תכשירים אנטיביוטיים, אנטיהיסטמיניים, מוקוליטיים ותרסיסי אף.

הניתוחים שהיו מקובלים עד היום נעשו על ידי חתכים בפה (חתך מעל החניכיים) או דרך חתך חיצוני באזור שורש האף או המצח, כדי להגיע לסינוס עצמו.

החסרונות:

שדה ראייה מוגבל
אי מתן פתרון לסיבת הבעיה
החלמה ארוכה ואשפוזים ארוכים
צלקת בפנים
במסגרת העיבוד של החולה הסובל מסינוסיטיס הוכנס לשימוש בשנים האחרונות מכשיר האנדוסקופ שהינו טלסקופ בעל מערכת עדשות אופטיות המחובר למקור אור (וגם למצלמת וידאו) ובעזרתו מתבוננים במבנה האף ובפתחי מערות האף בראיה ישירה. בחולים הכרוניים במקביל יש צורך בביצוע טומוגרפיה ממוחשבת של מערות האף (CT-SCAN) על מנת לזהות את חומרת הבעיה ומיקומה בתוך הסבך האנטומי ולקבל תמונה שמשלימה את הראיה באנדוסקופ. כך אנו מגיעים לטפל בחולה בשיטה חדשנית.

file_4

מהלך ניתוח סינוסים
הניתוח  האנדוסקופי עצמו, מתבצע ע"י מומחה אף אוזן גרון בהרדמה מקומית או כללית, כאשר בעזרת האנדוסקופ ניתן להגיע ולראות לתוך פתחי הסינוסים ולסלק את מקור הבעיה כגון: דלקת של פתחי הסינוס, או פוליפ, או ממצא אחר הגורם להפרעות בניקוז הסינוס עצמו. הניתוח אורך כ- 60-90 דקות, תלוי באם יש צורך לטפל בצד אחד או בשניים. בעצם אנו מדברים על שיטה איבחונית – טיפולית היות והגישה מאפשרת איבחון יותר מדויק וגם  הגעה למקורות הבעיה.

file_5

קבוצות החולים המתאימים לסוג זה של טיפול
חולים המוגדרים כסובלים מדלקת כרונית במערות האף עם תופעות של    כאבי ראש, הפרשות וסתימות אף, מסיבות אלרגיות או אחרות.
חולים הסובלים מדלקת סינוסים חריפה עם הסתבכות באזור ארובת העין והמצריכים ניקוז מיידי שכעת ניתן לעשותו דרך האף ולא חיצונית כמו בניתוחים המקובלים עד עתה.
חולים הסובלים מכאבי ראש באזור הפנים והמצח עם אבחנה לא ברורה שכעת בעזרת האנדוסקופיה והטומוגרפיה הממוחשבת ניתן להגדירם כסובלים מבעיה בפתחי הסינוסים.
גישה ניתוחית זו מומלצת גם לילדים הסובלים מסינוסיטיס כרונית שאינה מגיבה לטיפול שמרני.

סיבוכים בניתוח סינוסים:
הסיבוכים שנצפו עד כה היו דימומים קלים, ללא צורך בטיפול מיוחד לכך, דומה למתרחש במרבית ניתוחי האף. כמו כן, יש אפשרות להידבקויות בתוך האף באזור הניתוח, דבר שניתן לתיקון בעזרת מספר טיפוליים מקומיים.

דר' דויטש ביצע ב 20 השנים האחרונות, יותר מ- 4,500 (!!) ניתוחים אנדוסקופיים במבוגרים ובילדים, עם שיפור של כ- 90% בתלונות הראשונות טרם לניתוח.

לסיכום, אפשר להגדיר את יתרונות השיטה החדשנית כדלקמן:

  • אבחנה מדויקת יותר של הבעיה.
  • גישה ישירה לפתחי הסינוסים והסרת המכשולים לניקוז/אוורור תקין.
  • תקופת אשפוז קצרה.
  • החלמה מהירה וקצרה.
  • תוצאות שלאחר ניתוח מין הטובות ביותר.

file_6

    שם (חובה)

    טלפון (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    שאלה/בעיה/בקשה שלך:

    הקלידו את הקוד המוצג captcha

  • התמחות ד”ר אלימלך דויטש

    • ניתוחים אנדוסקופיים של האף והסינוסים (ניתוחי סינוסים)
    • ייעוץ לפני ניתוח להרמת סינוסים
    • טיפול בהפרעת נשימה דרך האף
    • טיפול בדום נשימה בשינה ונחירות
    • טיפול בהפרעות קול
  • Call Now Button