ניתוח שקדים לילדים

ניתוח שקדים מבוצע ברוב המקרים בילדים ויכול להועיל מאוד כפתרון לדלקות גרון חוזרות (חמש-שש דלקות בשנה). הניתוח מתבצע גם במקרים של שקדים מוגדלים החוסמים את הלוע וגורמים לתסמינים שונים כגון נחירות, דום נשימה במהלך השינה ולעיתים גם קשיים בבליעה. במהלך הניתוח כורתים את השקדים הנמצאים באזור האחורי של לוע המטופל. מדובר בניתוח בהרדמה כללית מלאה שבמהלכו בדרך כלל מבוצעת גם כריתת שקד שלישי (אדנואידים). לאחר הניתוח, יישאר הילד לאשפוז של לילה בבית החולים.

איך כדאי להתכונן לניתוח שקדים לילד שלכם?

• בביקור אצל רופא אף אוזן גרון לפני הניתוח, בקשו שיסביר מהם השקדים ומהי מטרת הניתוח. הסבר פשוט יכול להעביר אפילו לילד את המסר ולהמחיש היכן בדיוק נמצאים השקדים.
  • קריאת ספרים בנושא הניתוח, המותאמים לידים, יכולה לעזור לילד להתכונן לתהליך שהוא עומד לעבור. עצה זו כמובן מותנית בכך שהילד בגיל מתאים.
  • הסבירו לילדכם את התחושות שהוא עלול להרגיש לאחר הניתוח, כדי שהוא לא יהיה מופתע. התופעות הנפוצות הן כאבי גרון, כאבי אוזניים, בחילה וכן כאבים בלסת או בצוואר. לאחר שהגרון של הילד יחלים, הוא יחל להרגיש טוב יותר.
  • השתדלו לא לתת לילדכם תרופות אנטי דלקתיות בשבוע שלפני הניתוח (למשל נורופן). תרופות אלו עלולות להגדיל את הסיכון לדימום במהלך הניתוח. התייעצו עם המומחה ושאלו מאילו תרופות נוספות רצוי להימנע.
  • הילד צריך להיות בצום מחצות בלילה שלפני הניתוח. קיבה מלאה עלולה להוביל להקאה בגלל חומרי ההרדמה הניתנים לפני הניתוח ובמהלכו.

טיפול בילד לאחר ניתוח כריתת שקדים

בימים שלאחר הניתוח, סביר שילדכם יחוש לא בנוח ויחווה כאבים באזור. להורים ישנו תפקיד חשוב בשיפור ההרגשה וטיפול בילד לאחר הסרת השקדים. עוד בבית החולים, הרופא המנתח או האחיות יסבירו לכם כיצד יש לנהוג בימים הקרובים. פעלו לפי ההנחיות הללו:

• כאמור כל המנותחים נשארים לאשפוז לילה לאחר הניתוח. בשעות הראשונות יינתן עירוי נוזלים דרך הווריד ומשככי כאבים.
  • בימים הראשונים לאחר הניתוח הילד יחוש כאבים בגרון ולכן סביר שלא יוכל לאכול מזון מוצק. עם זאת, חשוב להקפיד על שתייה מספקת, כלומר לפחות ליטר נוזלים ביממה.
  • לאחר הניתוח, הילד יטופל במשככי כאבים. מומלץ לתת אותם לילד כשעה לפני זמני הארוחות, כדי שהוא יוכל לאכול ולשתות בנחת. מכשיר אדים בחדר של הילד יכול למנוע שאיפת אוויר יבש, שעלול להחמיר את הכאב שלאחר כריתת השקדים. שימו לב שהילד מטיל שתן לפחות פעם-פעמיים ביום.
  • בשבועיים הראשונים לאחר הניתוח רצוי להגביל את הפעילות של הילד עד שמצבו משתפר והוא כבר אוכל רגיל, ישן טוב ולא זקוק למשככי כאבים. בתקופה זו מומלץ לא לנסוע הרחק מן הבית כיוון שבשבועיים הראשונים ישנם עדיין סיכונים שעלולים
  • להצריך טיפול מיידי של הצוות המטפל המכיר את המקרה.
    לאחר כשבוע ייתכן שהילד כבר יוכל לחזור לגן או לבית הספר, אולם כדאי להימנע מפעילות פיזית מאומצת כמו שיעורי התעמלות.
  • עקבו אחרי התסמינים הרפואיים לאחר הניתוח. חום נמוך ובחילות או הקאות הן תופעות נפוצות לאחר הניתוח. פנו לרופא אם החום גבוה מעל 38 מעלות, או שההקאות נמשכות מעל יומיים. במקרה של דימום, יש לפנות מייד לחדר מיון הקרוב ביותר ולידע את הרופא המנתח. בכל מקרה הרופא המנתח יזמן אתכם לביקורת במרפאה בין שבועיים לארבעה שבועות לאחר השחרור מבית החולים.