סינוסיטיס

הסינוסים הם מערכת של חללים פנימיים בתוך עצמות הפנים. דפנות הסינוסים מצופות ברירית אשר מפרישה ריר לתוך מעברי האף  ותפקידה לנקות את האף ולווסת את הטמפרטורה בו (לקרר או לחמם לפי הצורך). הריר הזה מופרש אל האף דרך פתחי הניקוז  של הסינוסים. אוורור הסינוסים המתבצע באמצעות פתחים אלה הוא תנאי חיוני לשמירה על סינוסים בריאים, וחסימה של הפתחים עלולה לגרום להיווצרות הסינוסיטיס – מחלה זיהומית שיכולה לבוא לידי ביטוי כמחלה חריפה (אקוטית) או כרונית.
מחלת הסינוסיטיס נפוצה לא רק בקרב מבוגרים, אלא גם בקרב ילדים. סינוסיטיס בילדים יכולה להיגרם מזיהומים חוזרים ונשנים בדרכי הנשימה ובשילוב עם היצרות של פתחי הניקוז של הסינוסים. שכיחות הסינוסיטיס בקרב מבוגרים עומדת על כ- 10% עד 15% אחוזים ואצל ילדים בין 3% – 5%. המחלה גורמת לאי נוחות ואף לכאבים ומפריעה לתפקוד השגרתי של האדם.

סינוסיטיס – סימפטומים שכיחים של המחלה

ברוב המקרים המחלה מלווה באחד או יותר מן התסמינים הבאים:

• נזלת סמיכה ומוגלתית שצבעה צהבהב-ירקרק.
  • גודש באף, תחושת אף סתום וקושי לנשום דרך האף.
  • לחץ או כאב מעל עצמות הפנים: באזור שמעל העיניים או ביניהן.
  • שיעול ליחתי.
  • ריח פה לא נעים

הגורמים לסינוסיטיס

מחלת הסינוסיטיס עשויה להיגרם מסיבות שונות, שהנפוצות שבהן הן:

• הצטננות ונזלת ממושכת שגרמה לחסימת האף.
  • גודש באף הנגרם עקב הימצאות אלרגנים כמו אבק או מזון אלרגני.
  • ריבוי שינויי טמפרטורה חדים.
  • שינויים בלחץ האוויר, כמו למשל במהלך טיסה או צלילה, הגורמים לגודש באף.
  • גורמים הקשורים למבנה הפנימי של האף: קונכיות מוגדלות או סטייה של מחיצת האף.
  • בעקבות טיפולים שונים על ידי רופאי שיניים, כמו הרמת סינוסים, טיפולי שיניים בלסת העליונה או טיפול שורש.

מניעת סינוסיטיס

בכדי למנוע את הופעת הסינוסיטיס יש להפחית את גורמי אתחול המחלה שצוינו לעיל. רצוי להקפיד על כמה כללים חשובים:

• לשמור על ניקיון מעברי האף. ניקוי המעברים נעשה על ידי שטיפה במי ברז או מי מלח (כפית מלח מהולה בכוס מים). אם מופיעה נזלת, יש לקנח את האף בעדינות.
  • להימנע משינויים חדים בטמפרטורה ואצל מי שידוע לו כי הוא מועד למחלה, מומלץ להימנע משינויי לחץ אוויר חדים כמו בזמן צלילה.
  • להקפיד על היגיינה של השיניים והפה.
  • לאכול בצורה מאוזנת ולא לעשן.

כיצד מטפלים בסינוסיטיס?

הטיפול בסינוסיטיס תלוי בחומרת המקרה. בתחילה, יש לטפל בנזלת החוסמת את האף וגורמת לסינוסיטיס. ניתן לעשות זאת באמצעות תכשירים נוגדי גודש כמו תרסיס, טיפות אף או נוגדי גודש בכדורים. בכדי להקל על הגודש ולפתוח את פתחי הניקוז, מומלץ להשתמש במכשיר אדים חמים, או לחלופין לשאוף אדים חמים העולים מקומקום רותח.
במקרים שבהם נמשכת הנזלת יותר משבוע ימים והיא הופכת להיות סמיכה יותר והאף סתום, שיש צורך להתחיל טיפול אנטיביוטי ורצוי לפנות לרופא בכדי להתאים את המשך הטיפול הנכון.
אם בהמשך ישנה החמרה נוספת של התסמינים ומופיעים גם כאבי ראש או לחץ בעצמות הפנים, יש להגיע למומחה אף אוזן גרון כדי לבדוק יותר לעומק את מצבם של מעברי האף ופתחי הניקוז של הסינוסים. הבדיקה נעשית באמצעות אנדוסקופ גמיש או קשיח. בעת הביקור במרפאת אף אוזן גרון, ניתן גם לשאוב את המוגלה שהצטברה באזור הסינוסים במטרה להקל  בעקר על הגודש והכאב.

ניתוח סינוסיטיס

כאשר מחלת הסינוסיטיס חוזרת על עצמה או במקרה של סינוסיטיס כרוני (מספר פעמים בשנה), הטיפולים הם שונים וכוללים למשל מתן סטרואידים. בכדי לקבוע את אופן הטיפול המומלץ, הרופא יפנה את המטופל לבדיקת CT  של מערות האף, שיכולה להצביע על קיומו של מבנה אנטומי בעייתי של דרכי האוויר, הגורם להישנות הזיהום בסינוסים, או לחלופין על הימצאות פוליפ החוסם את הניקוז התקין מהסינוסים.
לאחר גילוי הסיבה הגורמת לסינוסיטיס, ניתן יהיה לטפל בגורם למחלה על ידי ביצוע ניתוח אנדוסקופי של הסינוסים הנקרא גם FESS. הניתוח מבוצע על ידי מנתח אף אוזן גרון ובמהלכו מרחיבים את הפתחים של הסינוסים בכדי לאפשר ניקוז תקין של הריר היוצא מהם וכן אוורור תקין של הסינוסים.
ניתוח סינוסים הוא ניתוח נפוץ יחסית ואחוזי ההצלחה של ההליך הכירורגי עומדים על בין 70 ל-80 אחוזים. הניתוח נעשה בהרדמה מקומית או בהרדמה כללית וההחלמה ממנו אורכת כשבוע-שבועיים.