דום נשימה חסימתי בילדים

דום נשימה חסימתי הוא מצב שבו ילדים מפסיקים לנשום למספר שניות במהלך שנתם, בדרך כלל עקב חסימה בדרכי הנשימה. החסימה יכולה להיגרם ע"י שקדים או אדנואידים (שקד שלישי) מוגדלים, או בלוטות מודלקות. כל אלה עלולים להביא לחסימת דרכי האוויר בזמן השינה. כאשר מתרחשת חסימה כזו של דרכי האוויר, הילד ייראה כאילו הוא מנסה לנשום, כלומר החזה עולה ויורד, אך לא מתבצעת כניסה ויציאה  של אוויר מהריאות. במקרים רבים, הילד יתעורר על מנת לפצות על חוסר הנשימה.

הפסקות נשימה במהלך הלילה יוצרות דפוסי שינה מופרעים ושינה לא טובה. לעיתים, חוסר היכולת להכניס ולהוציא אוויר בריאות, מביא לערכים נמוכים של חמצן בדם, מה שעלול לגרום לנזק קבוע לריאות וללב. תופעת דום הנשימה שכיחה בעיקר אצל ילדים בגילאי 2-5 ,כאשר יש גם מצבים יוצאים מן הכלל בגילאים בין שנה לשנתיים.

סימפטומים של דום נשימה בילדים

להלן מפורטים התסמינים השכיחים ביותר של הפסקת נשימה בשינה אצל ילדים.
יש לשים לב כי כל ילד חווה את התסמינים בצורה שונה.

• נחירות רמות או נשימה קולנית בזמן השינה.
  • הפסקות נשימה – למרות שדופן החזה נע מעלה ומטה, האוויר והחמצן אינם יכולים
  • לעבור דרך הפה או האף אל הריאות. משך הפסקות הנשימה הללו משתנה והוא נמדד בשניות.
  • שינה חסרת שקט – גם אם אין התעוררות של ממש.
  • ישנוניות במהלך היום – מכיוון ששנת הלילה אינה איכותית.
  • היפראקטיביות במהלך היום.
  • התסמינים עשויים להיות דומים לתסמינים של מצבים בריאותיים אחרים. תמיד כדאי להתייעץ עם רופא הילדים על מנת לדייק באבחון.

איך מאבחנים דום נשימה חסימתי בשינה?

במקרה שהילד נוחר או נושם בכבדות בשנתו, יש לפנות לרופא אף אוזן גרון להערכה ובדיקה מעמיקה. מלבד בירור ההיסטוריה הרפואית וביצוע בדיקה גופנית, תהליך האבחון של דום נשימה בשינה אצל ילדכם עשוי לכלול גם:

• היסטוריית שינה – לפי דיווח של ההורים או המטפלת של הילד.
  • בדיקה מצב עבירות בדרכי הנשימה העליונות על ידי צילומים והסתכלות עם סיב אופטי.
  • חקר שינה (Sleep study).

חקר שינה הוא אמצעי יעיל לאבחון דום נשימה חסימתי, אולם הוא מצריך שיתוף פעולה מצד הילד ולכן עלול להיות בעייתי עבור ילדים צעירים מאוד או ילדים שלא משתפים פעולה. הבדיקה מתבצעת כאשר הילד ישן במעבדת שינה, או לחלופין מנוטר ע"י אותם מכשירים כאשר הוא ישן בבית מיטתו. במהלך הבדיקה נבדקים התפקודים הבאים:

• פעילות המוח
  • פעילות חשמלית של הלב
  • רמות החמצן בדם
  • תנועת קיר החזה והבטן
  • פעילות השרירים
  • כמות האוויר העוברת דרך הפה והאף.

הפסקות הנשימה בשינה נחשבות לא תקינות אם אותרו בבדיקהעצמה , מעל עשרה אירועים בלילה אחד, או מעל הפסקת נשימה אחת בכל שעת בדיקה.

הטיפול בדום נשימה אצל ילדים

הרופא המטפל יקבע את אופן הטיפול על סמך:

• גיל הילד ומצבו הבריאותי
  • הגורם להפסקת הנשימה
  • תגובה לתרופות וטיפולים שונים
  • העדפות ההורים.

מכיוון שבמקרים רבים, הסיבה להפסקות נשימה בשינה אצל ילדים היא שקדים נפוחים או שקד שלישי מוגדל, הטיפול עשוי להיות ניתוח להסרת השקדים. מדובר בניתוח בהרדמה מלאה. אם הסיבה לבעיה היא השמנת יתר, הטיפול עשוי להיות הפחתה במשקל או שימוש במסכה מיוחדת בזמן השינה.