פצעים בלשון - למה זה קורה לנו ואיך מטפלים בזה

file_71

פצעים על הלשון המוכרים גם כאפטות, או בשמם המדעי "אפטומטיטיס", הינם הצורה הכי מוכרת של כיבים בפה. אפטות הן תופעה טורדנית וכואבת, המקשה על האכילה והדיבור ומורגשת במיוחד, לאחר אכילת מאכלים חריפים או חמוצים.

האפטות ממוקמות, בדרך כלל, על הרקמות הרכות של הפה כמו הלשון ומתחתיה, בפנים החניכיים והשפתיים וברצפת הפה. גודלן נע בין מילימטרים ספורים לסנטימטר, צורתן עגולה או אליפטית ובדרך כלל הן מופיעות בצבע לבן צהבהב.

הסיבה העיקרית להופעתם של פצעים אלו, ככל הנראה, קשורה לגנטיקה ולמאזן הורמונלי בגוף.

מחקרים מוכיחים שהגורם הגנטי הינו משמעותי להופעתם של פצעים אלו כמו כן, לאפטות ישנה נטייה להופיע אצל נשים בזמן המחזור. נשים העידו, שהאפטות אשר מהן היו סובלות על בסיס קבוע בזמן המחזור, נעלמו כלא היו בזמן ההיריון. מכאן המסקנה, שאפטות מופיעות כשמאזן ההורמונים בגוף משתנה מסיבה זו או אחרת.

מלבד גורמים גנטיים והורמונליים, פצעים בפה עשויים להופיע בעקבות מתח נפשי. לחץ ומתח ללא ספק משפיעים על הגוף מבחינה פיזיולוגית ולכן, תקופות מתוחות מבחינה רגשית בחיים או תקופות בהן הבריאות לקויה ומצריכה טיפולים מיוחדים, הן תוקפות הדורשות התמודדות נפשית מעבר למצופה, ובהן, ישנו סיכוי גבוה יותר, להיווצרותם של כיבים בפה.

פצעים בפה יכולים להיגרם גם מחשיפה לאלרגן הגורם להם וכתוצאה מחוסר תזונתי או מאלרגיה לסוג מסוים של מזון. במצבים מסוג אלו, חשוב לבודד את הסיבה להיווצרות האפטות ולשים לב, האם הן מופיעות לאחר אכילת מזון מסוים. מחסור תזונתי הוא בדרך כלל מחסור של ויטמינים ומינרלים אותם ניתן לקחת, כתוספי תזונה.

גורם נוסף שבעקבותיו עלולים להיגרם פצעים, הוא חבלה או מכה באזור הפה, שגרמה לטראומה. המכה יכולה להיות מגורם זה, מנשיכת הלשון או השפתיים, שן חדה שפצעה את המקום וכדומה.

בדרך כלל לאפטות נטייה לחלוף מעצמן לאחר שבוע, עד שבועיים. במידה והכאב בלתי נסבל ומפריע לשגרת החיים, ישנן משחות שאפשר למרוח על המקום הנגוע. המשחות מאלחשות ומקלות על הכאבים, אולם מטפלות רק בתסמינים ולא מעלימות את הבעיה.

דרך נוספת להקל על הכאב היא על ידי גרגור של מי פה או על ידי התזת חלב עיזים, ישירות על הפצע.

בנוסף, מומלץ להימנע ממזונות חומציים כמו עגבניות או פירות הדר. גם אוכל מטוגן עלול להחמיר את תחושת הצריבה. כדאי לצחצח את השיניים לאחר כל ארוחה ולנקות אותן עם חוט דנטלי. שמירה על היגיינת הפה, עוזרת גם היא למנוע את הישנותן של האפטות.

במידה ותופעת הפצעים בפה חוזרת ונשנית מומלץ לעקוב ולבדל את הסיבות, שעלולות להיות הגורם, להופעת האפטות מלכתחילה. בדרך זו, יהיה ניתן בעתיד, להימנע מהגורמים להיווצרותן.

    שם (חובה)

    טלפון (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    שאלה/בעיה/בקשה שלך:

    הקלידו את הקוד המוצג captcha

  • התמחות ד”ר אלימלך דויטש

    • ניתוחים אנדוסקופיים של האף והסינוסים (ניתוחי סינוסים)
    • ייעוץ לפני ניתוח להרמת סינוסים
    • טיפול בהפרעת נשימה דרך האף
    • טיפול בדום נשימה בשינה ונחירות
    • טיפול בהפרעות קול
  • Call Now Button