דלקת אוזן חיצונית Swimmer’s ear

דלקת אוזן חיצונית, אוטיטיס אקסטרנה, המכונה באנגלית גם Swimmer’s ear, מתאפיינת בזיהום דלקתי של האוזן החיצונית, הגורמת לתעלת האוזן להיראות אדומה ונפוחה. תופעה זו מתרחשת לאחר הסרת השכבה השומנית המכסה את תעלת האוזן בעקבות סיבות מרובות, שיפורטו בהמשך. במצב זה, תעלת האוזן הופכת לצרה יותר ורגישה למגע חיצוני. זיהום זה יכול להתרחש כאשר מים, חול או לכלוך אחר, נכנסים אל תעלת האוזן. המצב השכיח ביותר הוא זיהום עקב חדירת מים לתעלת האוזן, ומכאן שם התופעה באנגלית Swimmer’s ear. אצל מי שלקה פעם בזיהום מסוג זה, יש סיכוי גדול יותר להישנותו.

סיבות נוספות לזיהום או דלקת בתעלת האוזן עשויות להיות:

• אלרגיות
  • צמיחת יתר של עצמות תעלת האוזן (exostoses)
  • שמפו, סבון או אמבטיית קצף
  • ניקוי תעלת האוזן עם חפץ חד או בצורה לא מספיק עדינה
  • החדרת אוזניות לתוך האוזן לפרקי זמן ארוכים
  • שריטה שנגרמה בתעלת האוזן מחפץ כלשהו או נגיעה של ציפורן
  • מחלות עור כגון אקזמה, פסוריאזיס או סבוריאה
  • הזעת יתר

Swimmer’s ear נפוצה יותר אצל בעלי תעלת אוזן צרה או שעירה במיוחד, המתגוררים באזורים לחים וחמים או שיש להם בעיה כלשהי בשעווה של האוזן.

הסימפטומים של התופעה כוללים: כאב, גירוד או תחושת אוזן סתומה. תעלת האוזן תהיה בדרך כלל נפוחה, ייתכן כאב אוזניים קל עד חמור ולפעמים אף ניתן לראות מוגלה. הזיהום מלווה לעיתים גם בירידה בשמיעה.

טיפול בדלקת בתעלת האוזן Swimmer’s ear
מטרת הטיפול היא לעצור את הדלקת בתעלת האוזן ולאפשר לאזור להחלים. הטיפולים האפשריים הם:

• ניקוי – רופא אף אוזן וגרון ינקה את תעלת האוזן באמצעות מכשיר שאיבה, במטרה להוציא את הלכלוך ולאפשר כניסה חופשית של טיפות אוזניים.
  • טיפול תרופתי – בדרך כלל באמצעות טיפות אוזניים המכילות שילוב של אחד או יותר מהחומרים הבאים: תמיסה חומצית, סטרואידים, אנטיביוטיקה או תרופה אנטי פטרייתית.