נזלת בקרב תינוקות - מה מקורה ואיך מטפלים בה

תינוקות רבים סובלים מנזלת בשנים הראשונות. היות ותינוקות נושמים רק דרך האף בערך עד גיל שנה, סתימה כזו יוצרת עבורם קושי גדול לנשום, לינוק, לשתות מבקבוק, לישון וכו' ומהווה מטרד רציני מאד.

הנזלת נחלקת לשני סוגים: נזלת אלרגית, שנוצרת ממפגש עם חומר אלרגני (למשל אבק, בעלי חיים, צמחים מסוימים וכו') והיא בדרך כלל נוזלית מאוד ושקופה ונזלת נגיפית שמקורה בוירוס והיא לרוב סמיכה יותר וצבעה צהבהב או ירקרק. למזג אוויר קר אין השפעה על היווצרות הנזלת, אך לרוב ההידבקות מתרחשת בחורף כיוון שאז התינוק שוהה יותר בחללים סגורים ולא מאווררים, דבר המקל על ההידבקות. שמירה על חללים מאווררים תסייע מאוד במניעת הידבקות. דרך נוספת המומלצת כדי למנוע הידבקות היא לוודא שהחדר לא יבש מדי. חלק מאמצעי חימום החדר, למשל מזגן, מייבשים מאוד את האוויר והופכים את רירית האף לרגישה יותר. כמובן, שמומלץ תמיד גם לדאוג לניקיון כל המשטחים שהתינוק בא איתם במגע.

הדרכים לטיפול בנזלת מגוונות, החל מטיפול תרופתי מסורתי וכלה בשיטות סבתא הנהוגות כבר מאות שנים. הטיפול התרופתי המסורתי כולל שימוש בטיפות אף או בתרסיס מי מלח. עד גיל שנה מותר להשתמש בטיפות או תרסיס על בסיס מי מלח בלבד. למי המלח יש יכולת לייבש את הנזלת ולהקל על התסמינים, אך הם אינם מונעים את היווצרות הנזלת. חומרים פעילים יותר, שיש להם יכולת ריפוי ומניעה עלולים לגרום לישנוניות יתר, עד כדי הפסקת נשימה, ולכן הם ניתנים עם מרשם רופא בלבד ומעל גיל שנה בלבד.

לצד התרופות המקובלות, ניתן כיום למצוא גם מגוון רחב של תכשירים טבעיים על בסיס צמחי. לרוב מדובר בסוגים שונים של סירופ המופק מצמחים כגון קמומיל, סמבוק שחור או קורנית. טיפול כזה יכול להיתמך על ידי תכשירים צמחיים שנועדו לחזק את המערכת החיסונית העדינה של התינוק, לרוב על בסיס ויטמין C .
תרופות סבתא היו מאז ומתמיד אפשרות נפוצה לטיפול בנזלת. תרופת הסבתא הנפוצה ביותר היא לשים בחדר התינוק קערה עם בצל חתוך או לתת לו לשתות סירופ שהופק ממי בצל ודבש.

תזונה נכונה ומותאמת יכולה אף היא לסייע בייבוש הנזלת. פירות כמו אגס ותפוח ירוק, ידועים כבעלי יכול לייבש ליחה. לתינוקות קטנים מומלץ לבשל אותם ולתת לתינוק לשתות את המים בהם הם בושלו. בנוסף, כדאי להימנע ממאכלים הידועים כיוצרי ליחה: מוצרי החלב, תפוזים, קמח לבן ומוצרים המכילים כמות גדולה של שומנים וסוכרים. לתינוק שאוכל מזון מוצק מומלץ לתת בטטה וגזר מבושלים ודייסת קוואקר על בסיס מים.

דרכים נוספות לסייע לתינוק הסובל מנזלת הן הגבהת ראשו, שימוש במכשיר אדים קרים, אמבטיה חמימה וכמובן ניקוי האף. את אפו העדין של התינוק ניתן לנקות עם מכשירי שאיבה ייעודיים או בעזרת צמר גפן טבול במים פושרים.

    שם (חובה)

    טלפון (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    שאלה/בעיה/בקשה שלך:

    הקלידו את הקוד המוצג captcha

  • התמחות ד”ר אלימלך דויטש

    • ניתוחים אנדוסקופיים של האף והסינוסים (ניתוחי סינוסים)
    • ייעוץ לפני ניתוח להרמת סינוסים
    • טיפול בהפרעת נשימה דרך האף
    • טיפול בדום נשימה בשינה ונחירות
    • טיפול בהפרעות קול
  • Call Now Button