ניתוח עצב הפנים

הפנים הוא חלק חשוב מזהות האדם וכל פגיעה אסתטית באזור הפנים, פוגעת בביטחון העצמי. אחת הפגיעות המשפיעות על האסתטיקה והסימטריות של אזור הפנים, היא שיתוק עצב הפנים, המוכרת גם בשמה הרפואי כפציאליס.

שיתוק של עצב הפנים יכול לקרות ממספר גורמים כמו חבלה, גידול ממאיר או שפיר, פגם מולד ומחלה ויראלית. הפגיעה בפנים הינה פגיעה תפקודית אך גם אסתטית והיא אינה נעימה כלל, מכיוון שגורמת לשיתוק מחצית מהפנים.

השיתוק גורם לצניחה של האיברים בחצי הפנים הפגוע ויוצר מראה אסימטרי בולט לעין. לאדם הלוקה בשיתוק של עצב הפנים תצנח הגבה וזווית הפה. יצנחו שרירי הלחי וימחקו קמטי ההבעה השונים. אדם זה יסבול מקושי בעצימת העין בצד הפגוע כמו גם יחווה קושי בדיבור ובתפקודים שונים, הנעשים דרך חלל הפה, כמו אכילה או בליעה. מיותר לציין, שמעבר לפגיעה התפקודית, שיתוק עצב הפנים עלול לפגוע גם בתפקודו החברתי של החולה עקב הפגיעה האסתטית.

רפואת אף אוזן גרון היא רפואה כירורגית מתקדמת ובאפשרותה להציע טיפול חדשני לבעיה. הטיפול בשיתוק עצב הפנים דורש ניתוח אשר במהלכו, מתבצע שחזור של תפקוד העצב.

ישנם שני סוגים של ניתוחים, האחד הוא ניתוח לשחזור סטטי, אשר במהלכו יבוצעו תיקונים אשר יעניקו לפנים מראה אסתטי בזמן מנוחה, אולם בזמן דיבור השיתוק יגלה לעין. השני, הוא ניתוח יותר מורכב והינו ניתוח דינאמי, בסופו צפוי, שהצד הפגוע, יזוז באופן דומה, לצד שאינו נפגע ובכך, ישפר במידה ניכרת, את איכות חייו של המטופל. השימוש בשיטה זו או אחרת נעשה בהתאם לאופי הפגיעה, סיבתה, רמת הסיכון הכרוכה בביצוע הניתוח וציפיותיו של המטופל.

השלב הראשון וההתחלתי לשיקום מראה הפנים הוא יותר אסתטי ונקרא תיקון סטטי. בניתוח לתיקון סטטי של הפנים, מבוצעת הרמה של זווית הפה והלחי הנפולה, עד כדי החזרתן, למקומם הטבעי. הניתוח דומה לניתוח קוסמטי של הרמת פנים ומחזיר את הסימטריה לפניו של המטופל, בזמן מנוחה. הניתוח מחזיק למספר שנים, כאשר לאחר מכן, ישנו צורך לחזור עליו.

במקרה והמטופל רוצה להחזיר לפניו תפקוד כמה שיותר נורמלי, לאחר חלוף מספר חודשים מהתיקון הסטטי, יעבור עוד ניתוח, המאפשר תזוזה סימטרית של הפנים גם בזמן דיבור, חיוך או אכילה. לניתוח הזה קוראים ניתוח לתיקון דינאמי והוא משחזר בעצם את תפקודו של עצב הפנים.

לביצוע ניתוח לשחזור עצב הפנים ישנן מספר שיטות, רובן מצריכות השתלת עצב או שריר ממקום אחר בגוף. הניתוח הוא מאוד מורכב ובמקרים מסוימים נדרשת סדרה של ניתוחים המלווה בטיפולים פיזיותרפיים, להשגת התוצאות הרצויות.

הניתוח נעשה בהרדמה מלאה ועל כן במהלכו המטופל אינו חש בכאב. בתום הניתוח, המטופל יועבר לחדר ההתאוששות. זמן הניתוח תלוי באופיו. ניתוח סטאטי יכול להימשך כארבע שעות וניתוח דינאמי נמשך בין 3 ל 8 שעות, כאשר מהלכו, תלוי בשיטת ההשתלה המבוצעת ובשלב הניתוח בו נמצא המטופל. (האם זה הניתוח הראשון הסדרת הניתוחים או האחרון).

חשוב להיות מודעים לסיכונים הכרוכים בהליך כירורגי שכזה. על כל מקרה של זיהום, דימום או היווצרותם של קרישי דם יש לדווח לרופא. כמו כן, ישנם סיכונים הקשורים לניתוח המתבצע בהרדמה מלאה והם חסימה של נתיב האוויר, ירידה בלחץ הדם ונזק למיתרי הקול או לשיניים בעקבות החדרת צינורית לקנה הנשימה.

לניתוח אחוזי הצלחה גבוהים וברוב המקרים, לאחר חצי שנה, כבר ניתן לראות חיוך סימטרי בפנים. תקופת ההחלמה מהניתוח היא בין שלושה עד ארבעה שבועות במהלכן, הנפיחות, החבלות והכאבים צפויים לעבור.

השיפור התפקודי הינו תהליך, שעשוי להימשך שנים והניתוח הינו תחילתו של הליך שיקומי המלווה בפיזיותרפיה. ניתוח חדשני שכזה, נותן לאנשים הלוקים בשיתוק עצב הפנים, תחושה של תקווה ומעניק להם את האפשרות לנהל אורח חיים תקין, ביום מן הימים.

    שם (חובה)

    טלפון (חובה)

    האימייל שלך: (חובה)

    שאלה/בעיה/בקשה שלך:

    הקלידו את הקוד המוצג captcha

  • התמחות ד”ר אלימלך דויטש

    • ניתוחים אנדוסקופיים של האף והסינוסים (ניתוחי סינוסים)
    • ייעוץ לפני ניתוח להרמת סינוסים
    • טיפול בהפרעת נשימה דרך האף
    • טיפול בדום נשימה בשינה ונחירות
    • טיפול בהפרעות קול
  • Call Now Button