נוזלים באוזניים

תופעה של נוזלים באוזניים שכיחה בעיקר אצל ילדים מגיל שישה חודשים ועד ארבע-חמש שנים, ונפוצה יותר בקרב בנים מאשר אצל בנות. הצטברות הנוזלים באוזן התיכונה מתרחשת עקב הצטננות, כאבי גרון או זיהום בדרכי הנשימה העליונות. התופעה הרפואית נקראת OME – Otitis media with Effusion. הכוונה היא לנוזלים שאינם מוגלה ומצטברים בתוך האוזן התיכונה מתחת לעור התוף ועשויים להפריע לשמיעה תקינה. נוזלים אלה בדרך כלל מתייבשים בעצמם לאחר כארבעה עד שישה שבועות, אך במקרים מסוימים הם נשארים לתקופה ממושכת יותר ועלולים לגרום לירידה זמנית בשמיעה ובמקרים מסוימים להפוך לדלקת .

המנגנון האחראי ליצירת והצטברות הנוזלים באוזניים הוא תפקוד לקוי של התעלה על שם אוסטכיוס, המחברת את האוזן התיכונה לאזור הלוע האפי ומסייעת באיזון הלחצים בתוך האוזן ומחוצה לה. תפקוד לקוי של התעלה האוסטכית נגרם למשל עקב המבנה שעדיין לא בשל אצל ילדים, או הגדלה של רקמת השקד השלישי-האדנוידים. כאשר תפקוד התעלה לקוי, ניקוז הנוזלים לכוון הלוע האפי לא עובד כראוי והנוזלים נשארים כלואים מאחורי עור התוף.

הצטברות הנוזלים מתרחשת בעיקר בחודשי הסתיו והחורף בעקבות הצטננות ודלקות בדרכי הנשימה. במקרים רבים, הסימפטומים של התופעה אינם חמורים ולכן פעמים רבות לא מאבחנים את הימצאותה, אלא לאחר הופעת ירידה משמעותית בשמיעה.

סימפטומים של נוזלים באוזן

בין הסימפטומים של התופעה ניתן למנות:

• ירידה בשמיעה
  • איבוד שיווי המשקל
  • עיכוב בהתפתחות השפה
    בקרב ילדים, קשה לעיתים לזהות את הסימפטומים. אם אינכם בטוחים, פנו לרופא אף אוזן גרון לאבחון הבעיה.

אבחון נוזלים באוזניים

על מנת לאבחן את הימצאות הנוזלים באוזניים באופן ודאי, הרופא יבצע בדיקה גופנית מקיפה ובנוסף לכך יתבונן בתוך האוזן באמצעות אוטוסקופ. זהו מכשיר המאפשר לרופא לראות את פנים האוזן באמצעות פנס קטן שנמצא בו. ישנו גם אוטוסקופ פניאומטי שבאמצעותו מכניסים אוויר לתעלת האוזן כדי לבחון את התנועתיות עור התוף. אם לאחר הבדיקה קיים חשד לירידה בשמיעה עקב הנוזלים באוזן, הילד יישלח לבדיקת שמיעה ובדיקת טימפנומטריה, הבודקת את תנועתיות עור התוף. לאחר בחינת תוצאות הבדיקה, יוחלט מה יהיה אופן הטיפול המתאים.

אופן הטיפול

הרופא ישקול את כלל הנתונים על מצבו של המטופל בכדי להחליט על הטיפול המומלץ. בין הטיפולים הקיימים:

• סירופים מייבשים – מסייעים במקרים מסוימים להפחית את כמות הנוזלים.
  • טיפול קצר בסטרואידים
  • אנטיביוטיקה
  • ניתוח כפתורים (צינוריות אוורור) – ניתוח בהרדמה כללית שבו מחדירים את הכפתורים לעור התוף על מנת לאפשר מצד אחד את ניקוז הנוזלים ומצד שני מאפשרים אוורור תקין של חלל האוזן התיכונה.