• על בעיות במיתרי הקול – פוליפים, ציסטה ויבלות במיתרים

    על בעיות במיתרי הקול – ציסטה, יבלת ופוליפ

    מיתרי הקול הם שתי רקמות סחוסיות מכוסות בריריות לבנות, הנמצאות בתוך לוע הנשימה. הקולות שאנו משמיעים הם תוצאה של פתיחה וסגירה של מיתרי הקול שלנו בעזרת תנועה של השרירים המחוברים. כמו מיתרים של כלי נגינה מוזיקליים – גם האורך והעובי של מיתרי הקול משפיע על הצליל המופק בעזרתם. הסיבה להבדל המובהק שקיים בין קולו של הגבר לקולה של האישה – מקורה בהבדלים בעובי ובאורך הממוצע של מיתרי הקול הגבריים, לעומת אלה של הנשים.

    כמו לכל איבר אחר בגוף, קיימות גם בעיות בריאותיות שיכולות להתרחש במיתרי הקול. יבלת במיתרי הקול היא אחת מהתופעות הנ"ל, אשר נגרמת עקב דיבור מאומץ, שמביא לחיכוך יתר של מיתרי הקול. הן אופייניות בעיקר לאנשים שעבודתם דורשת מהם דיבור מאומץ, כגון אנשים שעובדים בתחום ההוראה. היבלות גורמות לקול להישמע נמוך מהרגיל ומחוספס. אנשים לא תמיד מרגישים את התופעה בשלבי התפתחותה, אך קיימות טכניקות דיבור מתון שעוזרות למנוע אותה.

    פוליפ במיתר קול –גם הוא ממצא די שכיח ועל פי רוב חד צדדי,שמקשה על סגירת המיתרים, בדומה ליבלת. פוליפ יכול להיגרם כתוצאה מדיבור בקצב מהיר, דיבור בטון שלא טבעי לבן אדם שמדבר (כמו גבר שמחקה קול נשי, או אישה שמדברת בקול נמוך מהרגיל) ודיבור בקול רם. הפוליפ מקשה על יכולת הדיבור וגורם לצרידות ולקשיים בדיבור בטונים גבוהים. בדרך כלל הטיפול כרוך בלהסיר את הציסטה בעזרת ניתוח.

    ציסטה במיתרי הקול הינה עוד דוגמא נפוצה לבעיה במיתרי הקול. הציסטה היא כיס שמכיל נוזל, הנמצא בתוך המיתר. היא גורמת לנפיחות במיתר והופכת אותו לנוקשה יותר. בדומה למקרים של יבלות ופוליפים – גם הציסטה מפריעה לסגירת המיתרים ובכך מקשה על יכולת הדיבור של הבן אדם וגרמת לקול להישמע צרוד. הדרכים המקובלות לטיפול בציסטה במיתרי הקול הן טכניקות דיבור מיוחדות, אך במקרה שהמצב חמור מדיי הטיפול כרוך בלהסיר את הציסטה בעזרת ניתוח.

    השאר/י תגובה ←

השאר/י תגובה

Cancel reply

Photostream

Call Now Button