• מערכת האף לנשימה והרחה

    האף – לנשימה ולהרחה

    האף הוא איבר ההרחה של האדם וגם פתח לנשימה, המורכב מנחיריים, עצם, סחוס, מחיצת-אף ורירית מכוסה בשערות.

    מדובר בסוג של 'מסננת', דרכה נכנס אוויר לקנה הנשימה ובדרכו לשם, עובר בפלומה דקה של שיער, שתפקידו למנוע חדירת חלקיקים מיותרים או מסוכנים לריאות. בהמשך האף פנימה, מצויים קרום רירי וסינוסים, דרכם עובר האוויר מאחורי חלל האף ללוע, המשותף גם למערכת העיכול ומשם לתוך מערכת הנשימה.

    האוויר הנשאף, עובר בדרכו מערכת של מסננים על ידי "קונכיית האף" והיא אשר מאיטה את תנועת האוויר ומכוונת אותו לתאי הרירית. בנקודה זאת מתרחשת פעולה, כחלק נוסף ממערכת הפלא הטבעי של הבריאה, כאשר תאי-הרירית קולטים מולקולות ריח ומעבירים אותות למוח ומכאן מקבל התהליך כולו משמעות של "הרחה".

    תכונה מיוחדת נוספת, מצויה במנגנון שבאף, בו מתבצעות יחד שתי פעולות חשובות: הגברת הלחות וסינון האוויר הנשאף. אפשר גם להקדיש מחשבה לעובדה לפיה, האף מבצע את פעילותו גם מחוץ לגופו של האדם וגם בתוכו פנימה ומבחינה זאת, אפשר לדמות אותו לסוג של " שנורקל", שחלקו העליון והחיצוני נמצא תמיד מעל לפני המים  וחלקו האחר, מתחת למים…

    מי שחוש הריח שלו נפגע לחלוטין, נקרא בעברית "תתרן" והוא נהנה אולי מן העובדה לפיה נמנע ממנו מלהריח סירחון כלשהו, אבל באותה המידה סובל מאי יכולתו להריח בשמים או פרחים ובמקרים מסוימים מדובר גם בסכנה, שהרי נמנע מן ה"תתרן" להריח גז, או עשן.

    השאר/י תגובה ←

השאר/י תגובה

Cancel reply

Photostream

Call Now Button