• נחירות – גורמים ודרכי טיפול

ההגדרה לנחירה היא פשוטה למדי: הפקת רעש בזמן השינה בעקבות הצרה של דרכי האוויר בלוע ובגרון, אולם מדובר בתופעה בריאותית מטרידה ואף מסוכנת, המורידה את רמת החיים לסובלים ממנה, ומצריכה טיפול. אחד הגורמים הנפוצים ביותר לנחירות הוא הצטננות וגודש באף,חסימה של מעברי האף על ידי סטייה במחיצה או מחלה בדרכי הנשימה העליונות. גורמים אפשריים נוספים העלולים לגרום לנחירות: מחלות כרוניות בדרכי הנשימה כגון סינוסיטיס, תנוחת השינה, מבנה ייחודי של חלל הפה או עצמות הפנים, השמנה, עישון (אקטיבי ופסיבי), תת-פעילות או עודף פעילות של בלוטות שונות בגוף. תסמינים נלווים לנחירות אינם מהווים לרוב סכנה בריאותית, אך כוללים פגיעה באיכות החיים, בשל ירידה באיכות השינה המובילה ליתר לחץ דם, עצבנות, תחושת עייפות ונמנום, דיכאון וחוסר ריכוז. בנוסף, נחירות עלולות להוביל לבעיות בחיי הזוגיות, שכן כאשר אחד מבני הזוג נוחר, פירוש הדבר הוא לרוב פגיעה באיכות החיים של בן או בת הזוג, ועלולה להוביל למריבות ולמתחים. במקרים מסוימים, הנחירות מהוות סכנה של ממש, ומעידות על תסמונת דום נשימה בשינה, הגורמת להפסקת נשימה למשך מספר שניות, בה לוקים כ-5% מהאוכלוסייה.
    לא קיימים טיפולים תרופתיים לנחירות, אולם כיום קיימים מספר פתרונות אפשריים לטיפול בבעיית הנחירה:

• התערבות כירורגית: במקרים בהם נגרמת הנחירה כתוצאה מבעיה אנטומית במבנה הפה או הלוע, ניתן לבצע ניתוחים שונים להסרת הרקמות עודפות או קידום בסיס הלשון והקשחת החך.
    • ניתוח יישור של מחיצת האף העקומה והקטנת קונכיות מוגדלות.
    • שימוש בהתקנים שונים: כיום קיימים מכשירים שונים היכולים לסייע בהפחתת הנחירות ומסייעים בשמירה על נתיב אוויר פתוח כגון מסכת אוויר (CPAP), מכשירים דנטליים שונים, כגון סד לילה, המוכנסים לפה בזמן השינה, אך עלותם יקרה למדי.
    • ניתן להשתמש גם בתרסיסי אף שונים, מדבקות חיצוניות או התקנים פנימיים המרחיבים את הנחיריים, אך יעילותן אינה מוכחת.

בכל פתרון שלא תבחרו בו, יש להיוועץ תחילה ברופא מומחה אף אוזן גרון,אשר יוכל לאבחן את הסיבה הגורמת לנחירות, ולהתאים לכם את הטיפול המתאים ביותר. שינה נעימה.