• רופא מומחה בבעיות אף אוזן גרון

בתמונות (מימין): דלקת אוזניים, מצב של שקדים נושקים, פוליפים באף שעלולים להביא לסינוסיטיס.

קשיים בנשימה, נזלת, דלקות אוזניים ודלקת גרון, הן חלק מהמחלות הנפוצות, אשר אנו נתקלים בהן לא פעם במהלך חיינו, אם כאנשים שלקו בהן בעצמם ואם כהורים לילדים שחלו בהן. הטיפול שניתן למחלות מסוג זה מגיע קודם כל מרופא המשפחה ורופא הילדים, שבמקרה הצורך מפנים אותנו לרופא מומחה בתחום אף אוזן גרון.

רפואת אף אוזן גרון היא ענף ברפואה כירורגית. כדי להיות רופא מומחה צריך זמן התמחות של שש  שנים במחלקות השונות בתחום, כגון המחלקה למחלות אף אוזן גרון, מחלקה לכירורגיה כללית ומגוון של מחלקות אחרות ביניהן גם כירורגיה פלסטית. בתום ההתמחות, בוחרים חלק מן הרופאים להתמקד באחד מתחומי ההתמחות. אולם, בפועל רופא אף אוזן גרון מומחה, מתמחה בטיפול בכל ההיבטים הקשורים לאף אוזן וגרון ולכירורגיה של הראש והצוואר.

האף האוזן והגרון אלו הם איברי התחושה שלנו ותפקודם התקין הינו חיוני לנו בשגרת חיינו היומיומית. לא בכדי הם קשורים זה לזה, ולא רק בהתמחות רפואית אלא גם בקשרים אנטומיים. לא פעם אנו נתקלים באיבוד חוש הטעם בזמן צינון, או כאבים באוזניים במהלך דלקת גרון. גם צליל הבוקע מגרוננו תלוי במבנה מנהרות האף, והוכחה לכך היא שבזמן צינון, משתנה לנו הקול.

אחת מהבעיות הנפוצות שרפואת אף אוזן גרון מתמחה בהן היא פוליפים באף. מי שסובל מפוליפים ידע לומר, שהתחושה הכללית היא חוסר יכולת לנשום מהאף, עובדה הגורמת לך לנשום מהפה.

הפוליפ הוא גידול שפיר בנחיר האף והסינוסים, אשר מצר את מעברי האף. ישנם מקרים בהם מהווה הפוליפ טרדה מאוד גדולה לבעליו, ואינו מאפשר לו לנהל אורח חיים נורמאלי. הטיפול הוא בדרך כלל על ידי ניתוח להסרתם. הניתוח אינו מסובך וההחלמה ממנו מהירה יחסית.

גם סינוסיטיס הינה מחלה שמפריעה לדרכי הנשימה. סינוסיטיס, או בשמה העברי, דלקת גת, היא דלקת של הגתות, הסינוסים. הסינוסים הינם חללים בעצמות הגולגולת. הגורם הההתחלתי בדרך כלל לדלקת מסוג זה, הינו זיהום ויראלי. מי שלקה בעבר בסינוסיטיס, יעיד על כאבי ראש חזקים, חום, נזלת והצטברות ליחה מוגלתית. האבחון נעשה אצל רופא אף אוזן גרון והטיפול הוא בהתאם לאבחון. בדלקת ויראלית הטיפול פשוט יותר, על ידי נוגדי גודש באף או טיפות אף, שתייה מרובה ומנוחה, שבדרך כלל עושים את העבודה. בהתמשכות התסמינים, הדלקת הופכת לדלקת חיידקית, שמטופלת בדרך כלל על ידי טיפול אנטיביוטי.

בנזלת רגילה נתקלתם? ובכן מי לא? גם נזלת הינה בעיה נפוצה. אמנם לא על כל נזלת נקבע תור לרופא, אולם יש נזלות שאין להקל ראש בהן. נזלת בצבע צהוב- ירקרק מופיעה במקרה של זיהום חיידקי ודורשת מתן טיפול תרופתי. כאשר הנזלת כרונית ואינה עוברת, יש לבדוק האם הסיבה קשורה לגורמים אלרגניים בסביבת האדם.

דלקות אוזניים הינן מחלות שכיחות, שרופאי אף, אוזן, גרון  נתקלים בהן באופן שוטף. את דלקת האוזניים מחלקים לשלושה סוגים, כאשר הסוגים נקבעים על פי מיקום הדלקת באוזן.

דלקת האוזן החיצונית – פוגעת מהאפרכסת ותעלת האוזן ההחיצונית עד עור התוף. הסימפטומים הם כאבים בזמן מגע באוזן, אודם והפרשות.

דלקת האוזן התיכונה – פוגעת מעור התוף ועד לאיבר השמע באוזן הפנימית, כתוצאה מהצטברות נוזלים מאחורי עור התוף. הדלקת נפוצה בעיקר אצל ילדים וסימניה הם כאבי אוזניים חזקים, חום, הפרשות רבות כאשר עור התוף נקרע, הפרעות בשמיעה ואיבוד שיווי משקל.

דלקת האוזן הפנימית – דלקת זו פוגעת בחלקה של האוזן הכולל את השבלול ותעלת איבר שיווי המשקל. בנוסף, נמצאים שם גם איברי התחושה, האיזון והשמיעה. הסימן העיקרי לדלקת באזור הזה של האוזן הוא בעיקר, תחושת סחרחורת.

גם דלקות גרון אופייניות לימי החורף הקרירים. הסיבה העיקרית לדלקת גרון היא זיהום נגיפי, או כמו שהרופא אומר "זה משהו ויראלי", או במילים אחרות, אין יותר מדי מה לעשות עם זיהום שכזה, מלבד לחכות שיעבור. משככי כאבים עשויים להקל. במקרה של דלקת גרון חיידקית באופן חד משמעי, מומלץ להשתמש בטיפול אנטיביוטי למרות שברוב המקרים, דלקות הגרון לא קשות חולפות מעצמן גם ללא טיפול שכזה.

מחלות הן, ללא ספק, לא נעימות בשום תחום רפואה. אמנם לאחר אבחון רפואי נכון, הדרך אל התגברות על המחלה, ברוב המקרים, קצרה. חשוב לציין, שכדאי לנסות לתת לגוף להתמודד עם המחלה במשך יום או יומיים ואם וכאשר אינו צולח, לפנות לרופא מומחה לטיפול.

.